Najnowsza karta graficzna nVidii - GTX1650 Super. Czy ulepszona wersja jest warta kupienia? Porównam ją do starego i godziwego GTX1060, nieulepszonego GTX1650, GTX1660 oaz do karty AMD z podobnej półki wydajnościowej - RX580.
Zebrałem wyniki umieszczone na rożnych serwisach internetowych i
uśredniłem wydajnościowe relacje między konkurencyjnymi kartami. Wyniki
podzielone są na 3 rozdzielczości (1920x1080, 2560x1440, 3840x2160) i aż 32 gier!
Wyniki
zebrane z ww. serwisów ułożyłem wg wykorzystanych rozdzielczości i dla
każdej podaję liczbę klatek na sekundę (średni FPS) oraz średni wzrost
(lub spadek) procentowy względem wybranych kart: jeśli np. XX vs YY ma
wartość 10% to oznacza, że XX jest 10% wydajniejszy od YY, a jeśli ma
wartość -8% to XX jest 8% słabszy od YY.
Wyniki z
różnych serwisów mogą się różnić mniej lub bardziej - zależy to od
dobranego miejsca testowego, trybu AA, konkretnego modelu karty
graficznej, wersji sterowników, a także użytego procesora, czy
taktowania RAM-u. Dlatego też biorę pod uwagę procentowe różnice między
kartami, a nie różnice w klatkach na sekundę.
Rezultaty
zebrane z każdego serwisu dają pewien obraz wydajności w jakiejś
konkretnej sytuacji w grze. Po uśrednieniu wyników z różnych serwisów
dostajemy bardziej ogólny pogląd na to jaką generalnie karta prezentuje
wydajność.
W
przypadku, gdy dla jednej gry w danej rozdzielczości było więcej
wyników niż tylko z jednego z serwisów brałem pod uwagę średnią wyników z
każdego serwisu.
Zestawienie rozdzielczości
Jak duży wpływ ma rozdzielczość na wydajność kart graficznych? Bardzo duży. Wystarczy popatrzeć na poniższe krótkie zestawienie.
1280x720 | 0,9216 mln pikseli |
1920x1080 | 2,0736 mln pikseli |
2560x1440 | 3,6864 mln pikseli |
3840x2160 | 8,2944 mln pikseli |
Widać,
że liczba pikseli, które musi przetworzyć karta graficzna rośnie
drastycznie z każdym ustawieniem. Nawet najmocniejsze karty graficzne
mogą mieć problem z dużym FPS-em przy 4K.
W zestawieniu GTX1060 to wersja z 6 GB pamięci, a RX580 to wersja 8 GB, GTX1650 Super ma 4 GB. Pozostałe karty posiadają oczywiście 6 GB.
ROZDZIELCZOŚĆ 1920 x 1080
Assassin's Creed: Odyssey
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 51,5 | 43 | 58,2 | 60,9 | 50,5 |
PPC | 57,9 | 50 | 66,2 | 68,4 | 57,6 |
TSP | 55 | 46 | 60 | 76 | 60 |
TPU | 34,1 | 31,6 | 42,4 | 45,2 | 37,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 30 |
| 35 | 47 | 41 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TSP | 55 | 46 | 62 | 65 | 59 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TSP | 73 | 62 | 83 | 94 | 92 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 73,6 | 56,8 | 77,4 | 83,1 | 69,2 |
Shadow Of The Tomb Raider
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 47 | 38 | 49,7 | 59 | 53,3 |
PPC | 53,7 | 45,7 | 65,1 | 69,9 | 59,8 |
G3D | 52 | 42 | 55 | 68 | 59 |
TPU | 60,2 | 54 | 72,1 | 81,2 | 71 |
Wolfenstein II: The New Collossus
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PPC | 72,6 | 46,3 | 70,2 | 100,8 | 94,8 |
TPU | 101,8 | 67,2 | 80,4 | 139,3 | 120,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 54,6 | 44 | 62,9 | 66,6 | 60,4 |
GTA V |
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 79,2 | 60,7 | 79,2 | 82,2 | 65 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 46,4 | 33,3 | 47,5 | 53,4 | 35,9 |
TPU | 56,8 | 42,8 | 57,9 | 65,4 | 39,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 53,4 | 41,5 | 57,6 | 64,6 | 61 |
PPC | 58,3 | 43 | 61,1 | 65,9 | 56,9 |
G3D | 35 | 22 | 39 | 41 | 39 |
TPU | 53,3 | 40,7 | 55,2 | 62,4 | 53,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 36,4 | 26,2 | 40,6 | 44,3 | 36,7 |
PPC | 76 | 54,1 | 78,5 | 83,9 | 73,5 |
G3D | 59 | 50 | 68 | 81 | 63 |
TSP | 59 | 41 | 56 | 57 | 54 |
TPU | 59,4 | 44,5 | 61,5 | 69,7 | 58,2 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 60,6 | 47,4 | 69,7 | 70,9 | 71,8 |
PPC | 63,7 | 52,6 | 75,6 | 78,5 | 75,6 |
TSP | 68 | 51 | 71 | 76 | 77 |
G3D | 66 | 49 | 72 | 77 | 73 |
TPU | 72,5 | 59,6 | 79 | 84,5 | 81,9 |
Kingdom Come: Deliverance
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PPC | 58,6 | 49 | 67,1 | 71,2 | 70,6 |
Total War: Three Kingdoms
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 45,6 | 33,7 | 48,3 | 51,7 | 37,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 72 | 52 | 79 | 84 | 84 |
TPU | 72,9 | 57,1 | 80,9 | 89,1 | 91,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 49,2 | 38,2 | 50,9 | 57 | 45,2 |
TSP | 63 | 37 | 51 | 65 | 58 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 86,3 | 61,5 | 84,2 | 92,7 | 79,6 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TSP | 52 | 40 | 55 | 56 | 55 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PPC | 69,3 | 56,5 | 79,8 | 83,7 | 73 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 60,9 | 48,5 | 66,5 | 76,9 | 64 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 29,4 | 27,4 | 36,5 | 41,4 | 36 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 75,8 | 64,6 | 90,5 | 90,2 | 86,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 68,4 | 58,2 | 78,7 | 87,4 | 75,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 57,3 | 50,6 | 68,1 | 71,1 | 57,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 60,5 | 41,2 | 50,2 | 66,6 | 53,6 |
Rage 2 |
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 53 | 44,6 | 60 | 64,7 | 55,5 |
Sekiro: Shadows Die Twice
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 81 | 62 | 84,9 | 92,3 | 82,8 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 47,1 | 49 | 64,6 | 71,3 | 61,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 39,1 | 27,2 | 37,2 | 42,3 | 38,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 67 | 54 | 71,2 | 75,9 | 75 |
G3D | 69 | 55 | 74 | 83 | 75 |
PPC | 62,1 | 51,8 | 71,8 | 75,4 | 68 |
TSP | 76 | 57 | 78 | 87 | 82 |
Prey |
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TSP | 116 | 79 | 109 | 125 | 112 |
Krótkie podsumowanie powyższych wyników i wykres z relacją wydajności w rozdzielczości 1920x1080:
| 1650S vs 1060 | 1650S vs 1650 | 1650S vs 1660 | 1650S vs RX580 |
średnia | 8,79% | 36,97% | -10,01% | 4,29% |
od | -12,16% | 28,21% | -36,32% | -29,56% |
do | 37,15% | 48,45% | -1,79% | 38,71% |
mediana | 8,57% | 36,27% | -9,28% | 3,71% |
Relacje wydajnościowe względem GeForce'a GTX 1650 Super.
Według wyników z 1920x1080
GTX1650 w wersji super dostał prawdziwego kopa! Jest średnio prawie 37% wydajniejszy od zwykłej wersji i to w prawie każdej grze. większa przepustowość pamięci wyraźnie się przysłużyła do lepszej wydajności karty.
GTX1650 Super jest też lepszy od starego, poczciwego GTX1060 6 GB, a nawet trochę lepszy od RX580. Przy tym ma tylko średnio 10% niższy FPS od GTX1660.
ROZDZIELCZOŚĆ 2560 x 1440
Assassin's Creed: Odyssey
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 42,6 | 36,1 | 48,7 | 51,7 | 40,1 |
TPU | 23,9 | 19,8 | 24,4 | 34,3 | 27,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 25 |
| 28 | 34 | 31 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 52,4 | 38,8 | 53 | 59,5 | 51,5 |
Shadow Of The Tomb Raider
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 37,5 | 25,6 | 45,8 | 48,8 | 37,9 |
G3D | 34 | 27 | 51 | 45 | 38 |
TPU | 38,7 | 35 | 46,6 | 52,9 | 47 |
Wolfenstein II: The New Collossus
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 63,5 | 45,8 | 56,7 | 85,4 | 75,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 48,4 | 39 | 57 | 58,7 | 54,3 |
GTA V |
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 61,1 | 45,9 | 61,9 | 68,4 | 53,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 40,1 | 27,7 | 37,9 | 48,1 | 37,9 |
TPU | 40,1 | 30 | 40,9 | 46,6 | 31 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 46,6 | 35,7 | 50,6 | 53,9 | 52,2 |
G3D | 26 |
| 31 | 32 | 30 |
TPU | 38,5 | 29,3 | 40,1 | 45,4 | 40,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 38,8 | 29,3 | 43,6 | 45,8 | 39,5 |
G3D | 46 | 34 | 47 | 54 | 47 |
TPU | 44,1 | 32,8 | 46 | 51,6 | 44,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 44,2 | 34,7 | 48,4 | 52,4 | 53,3 |
G3D | 42 | 31 | 53 | 59 | 54 |
TPU | 54,4 | 44,1 | 59,7 | 64,2 | 63,6 |
Total War: Three Kingdoms
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 35,9 | 26,6 | 37,8 | 40,5 | 33,1 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 52 | 36 | 57 | 58 | 60 |
TPU | 51 | 40,4 | 57,5 | 63,3 | 64,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 39,9 | 30,7 | 40,4 | 46,3 | 38,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 59,8 | 42,4 | 59,1 | 64,7 | 57 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 45,7 | 35,8 | 49,2 | 56 | 48,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 18,4 | 17,6 | 24,3 | 26,3 | 22,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 47,7 | 41,3 | 57,8 | 59,5 | 56,8 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 52,1 | 43,8 | 59 | 66,2 | 57,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 39,9 | 33,4 | 45,1 | 48 | 38,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 38,7 | 25,6 | 31,9 | 42,4 | 33,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 32,6 | 27,7 | 37,1 | 40,5 | 35,8 |
Sekiro: Shadows Die Twice
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 54,8 | 40,3 | 65,5 | 61 | 56,6 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 31,7 | 32,7 | 44,2 | 47,9 | 44,8 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 27,6 | 19,3 | 26 | 30,5 | 27,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 49 | 38 | 54 | 59 | 54 |
PCL | 51,3 | 39,1 | 54,7 | 57,8 | 60,5 |
Krótkie podsumowanie powyższych wyników i wykres z relacją wydajności w rozdzielczości 2560x1440:
| 1650S vs 1060 | 1650S vs 1650 | 1650S vs 1660 | 1650S vs RX580 |
średnia | 7,80% | 36,12% | -9,86% | 2,29% |
od | -17,57% | 0,00% | -33,61% | -25,10% |
do | 39,43% | 66,98% | -0,51% | 18,07% |
mediana | 7,80% | 36,59% | -8,66% | 2,28% |
Relacje wydajnościowe względem GeForce'a GTX 1650 Super.
Według wyników z 2560x1440
W wyższej rozdzielczości kolejność kart się nie zmieniła, ale trochę zyskał Radeon RX580 względem GTX1650 Super (w tej rozdzielczości mają praktycznie tę samą wydajność).
ROZDZIELCZOŚĆ 3840 x 2160 (4K)
Assassin's Creed: Odyssey
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 12,5 | 8,3 | 11 | 18,6 | 15,5 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 13 |
| 16 | 18 | 18 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 27,5 | 19,6 | 26,9 | 31,2 | 28,6 |
Shadow Of The Tomb Raider
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 17 |
| 18 | 22 | 19 |
TPU | 18,9 | 16,7 | 22,6 | 25,7 | 23,4 |
Wolfenstein II: The New Collossus
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 33,6 | 25,9 | 33,9 | 44,9 | 40 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
PCL | 21,5 | 14,8 | 21,4 | 25,2 | 19,1 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 16 |
| 16 | 19 | 19 |
TPU | 22 | 16,6 | 23 | 26 | 23,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D |
|
| 25 | 29 | 26 |
TPU | 25,3 | 18,8 | 26,7 | 29,6 | 26,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 24 |
| 28 | 31 | 31 |
TPU | 29,8 | 23,1 | 31,7 | 36,7 | 35,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 29 |
| 32 | 31 | 36 |
TPU | 28,5 | 22,2 | 32,1 | 34 | 36,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 32,2 | 22,9 | 32,5 | 35,5 | 31,4 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 27,6 | 21,7 | 29,9 | 33,6 | 30,8 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 8,4 | 6,1 | 6,8 | 11,8 | 9,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 23,2 | 20,5 | 28,9 | 30 | 28,1 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 30,2 | 23,8 | 32,8 | 38,1 | 33,9 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 20 | 14,8 | 23 | 23,7 | 19,5 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 17,5 | 11,4 | 13,8 | 18,8 | 14 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 16,2 | 12 | 17,2 | 20,1 | 18,2 |
Sekiro: Shadows Die Twice
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 28,6 | 20,2 | 29 | 30,9 | 29,3 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 16,9 | 3,5 | 6,7 | 24,8 | 25,2 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
TPU | 15,9 | 10,7 | 13,9 | 16,4 | 16,7 |
|
|
|
|
|
|
| 1060 | 1650 | 1650S | 1660 | RX580 |
G3D | 26 |
| 26 | 31 | 28 |
Na koniec uśrednione zestawienie różnic z gier w 4K:
| 1650S vs 1060 | 1650S vs 1650 | 1650S vs 1660 | 1650S vs RX580 |
średnia | 0,34% | 40,54% | -17,63% | -8,41% |
od | -60,36% | 24,63% | -72,98% | -73,41% |
do | 15,00% | 91,43% | -1,18% | 17,95% |
mediana | 1,91% | 37,82% | -14,26% | -5,14% |
Relacje wydajnościowe względem GeForce'a GTX 1060.
Według wyników z 3840x2160
RX580 wyraźnie lepiej się trzyma w 4K i wyraźnie wyprzedza GTX1650 Super. GTX1060 też dogonił GTX1650 Super - mają tę samją średnią wydajność. GTX1660 też odskoczył nowej karcie nVidii.
PODSUMOWANIE
Poniżej
prezentuję też zestawienie i wykres, który pokazuje relacje
wydajnościowe kart graficznych ze wszystkich gier i wszystkich
rozdzielczości.
| 1650S vs 1060 | 1650S vs 1650 | 1650S vs 1660 | 1650S vs RX580 |
średnia | 6,18% | 37,65% | -12,03% | 0,20% |
od | -60,36% | 0,00% | -72,98% | -73,41% |
do | 39,43% | 91,43% | -0,51% | 38,71% |
mediana | 6,99% | 36,84% | -9,95% | 0,65% |
Relacje wydajnościowe względem GeForce'a GTX 1060.
Według wyników ze wszystkich rozdzielczości
Biorąc pod uwagę wszystkie rozdzielczości można powiedzieć, że GTX1650 Super i RX580 mają taką samą wydajność (jednak w 1920x1080 trochę lepszy będzie nowy GTX).
GTX1650 Super to bardzo dobry wybór do 800 zł (niewiele dopłacamy do GTX1650, a dostajemy dużo wyższą wydajność). Jest ciekawą alternatywą dla RX570, RX580 i RX590. Jak zwykle wybór zależy od tego w co gramy (liczą się wyniki tylko z ulubionych gier, a nie wszystkich).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz