24 czerwca 2020

Ryzen 5 3600 DDR4 3333 MHz CL14 vs 3733 MHz CL16 - krótki test

3733 CL16 czy 3333 CL14? Co będzie lepsze w grach na Ryzenie 5 3600 podkręconym do 4.3 GHz?





Przetestowałem oba rozwiązania pod kątem gracza i dla kontrastu dorzuciłem też wyniki z typowej pamięci 3000 MHz CL16.

Od dawna posiadam pamięci Patriot Viper4 DDR4 3400 MHz CL16, które miałem podkręcone na 3333 MHz CL14 na procesorze Ryzen 5 2600 (przy CL16 i tak nie dało się wycisnąć więcej niż 3466 MHz). Po przesiadce na Ryzen 5 3600 postanowiłem sprawdzić ile uda mi się podkręcić pamięci. Optymalną stabilną wartością okazało się 3733 MHz  CL16 (synchronicznie z IF). Nie wiedziałem, które ustawienie pozostawić, bo oba powinny dać podobną wydajność. Popełniłem więc kilka testów i chciałem się nimi podzielić.


Platforma testowa


Model
ProcesorAMD Ryzen 5 3600 4,3 GHz 6R/12W
Chłodzenie CPUSilentiumPC Fortis 3
Płyta głównaMSI B450M Gaming Plus
Pamięć RAMPatriot Viper 4, 2x 8 GB DDR4 3400 MHz CL16
Karta graficznaMSI Radeon RX570 Armor 8 GB 1401/2001 MHz Accelero Mono Plus
Dysk twardyCorsair MP510 960GB PCIe x4 NVMe
ObudowaSilentiumPC Regnum RG6V TG Pure Black
ZasilaczCorsair RM750X 750 W

Platforma testowa jest dobrze dobrana z jednym wyjątkiem - jest już dość wiekowa karta graficzna RX570, co prawda podkręcona, ale nie jest dość mocna. Dlatego też w grach wykorzystałem niższe rozdzielczości i ustawienia graficzne, żeby uwypuklić różnice między pamięciami.

Poniżej podaję bardziej szczegółowe dane dotyczące ustawień pamięci. Dodam, że pozostałe timingi przy 3000 MHz były ustawione na AUTO, a w szybszych taktowaniach były już optymalnie dobrane i ręcznie ustawione.


ustawienia CL-RCD-RP-RAS-RC-RFC CR IF_FREQ
3000 MHz CL1616-20-20-38-64-525 2T IF:1500 MHz
3333 MHz CL1414-18-19-28-42-440 1T IF:1666 MHz
3733 MHz CL1616-21-21-36-56-489 2T IF:1866 MHz



Wyniki - benchmarki CPU












W testach typowo procesorowych nie widać praktycznie żadnej różnicy w wydajności. Spodziewałem się, że przy dekompresji w 7-Zip będzie widać przyspieszenie, ale jednak nic takiego się nie stało.



Wyniki - benchmarki RAM

Testy pamięci przeprowadziłem w Passmark Performance Test 9.0.




Jeśli chodzi o najszybsze warianty to jest delikatna przewaga ustawienia 3733 MHz CL16 wobec 3333 MHz CL14 (z wyjątkiem zapisu od pamięci, gdzie wolniejsza pamięć jest ciut szybsza). Za to jeśli chodzi o typową popularną pamięć 3000 MHz CL16 to tutaj widać już ogromną różnicę - zwłaszcza w zapisie do pamięci.

Czas dostępu do pamięci wygląda podobnie, ale widać, że najwolaniejsza pamięć wyraźnie odstaje od reszty.



Wyniki - gry

Sprawdziłem pamięci w 3 aplikacjach - 3DMark 11, Witcher 3, Dirt Rally. Wiem, że 3D Mark to nie gry, ale tutaj chodziło o powtarzalność wyników i jest tam ciekawy test połączenia obliczeń fizyki i obciążania grafiki jednocześnie (combined test).


I w owym 3D Marku widać fajną korelację z wydajności procesora/pamięci graficznej. Tam, gdzie jest do policzenia dużo fizyki szybsza pamięć bardzo się przya, choć różnica nie jest ogromna.






Wiedźmina przetestowałem w rozdzielczości 1280x720, żeby nie obciążać zbytnio RX570. Niestety w ustawieniach Uber praktycznie nie było różnicy wydajności, dlatego potem zmieniłem ustawienia na średnie - tutaj jest już lepiej, widać dużą różnicę w 1% najsłabszych klatek, w średnim FPS różnica jest widoczna, ale nie jest specjalnie istotna.






Dirt Rally początkowo testowałem w 1080P Ultra - wtedy nie ma różnicy jakie ustawienia pamięci są wybrane - wydajność jest praktycznie ta sama. Dlatego zrobiłem jesszcze testy przy 720P High - tutaj już widać jak ogromny wpływ może mieć czasami pamięć na wydajność. 

Między 3000 MHz, a szybszymi pamięciami jest przepaść. Okazało się też, że mimo wyższych opóźnień ustawienie z 3733 MHz daje lepsze rezultaty.


Podsumowanie



To powszechnie znany fakt, że gdy karta graficzna jest mocno obciążona to ustawienie pamięci praktycznie nie ma znaczenia dla wydajności (procesora w jakimś stopniu w sumie też). Natomiast szybkie pamięci przydają się w miejscach procesorowych w grach - w niektórych fragmentac na ułamek sekundy będą mniejsze spadki FPS. Szybki RAM będzie też przydatny jeśli chcemy osiągnąć bardzo duży FPS dla monitorów z odświeżaniem 144-280 Hz.

Co do problemu przedstawionego na początku z małą przewagą wygrywa jednak 3733 MHz CL16 nad 3333 MHz CL14.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz