24 maja 2012

Jaka różnica wydajności między kartami graficznymi faktycznie ma znaczenie?

Zapewne wielu z nas zastanawia się przed zakupem, który model karty graficznej wybrać i czy warto dołożyć X zł do karty, która jest o Y lepsza. Jest to dosyć ciekawe zagadnienie. Na forach internetowych ludzie potrafią się kłócić o wyższość jednego modelu nad drugim bo jest 3-4% bardziej wydajny.

Jednak kiedy różnica wydajności między kartami ma znaczenie? Czy 5-10% różnicy miedzy dwiema jest już istiotna, czy dopiero gdy ta różnica jest jeszcze większa? Postaram się przybliżyć Wam ten temat i mam nadzieję, że będzie to dla Was pomocne.

Postanowiłem przedstawić kilka hipotetycznych sytuacji, gdzie będą podane wyniki karty X oraz wyniki karty Y, podanej jako X-n% i X+n% (gdzie n to wartość różnicy procentowej FPS między kartami). Dla każdego zestawienia podałem dla karty X następujące wartości FPS: 15, 20, 25, 30, 35, 40, 50.

Największe znaczenie liczby klatek na sekundę jest właśnie w przypadku gdy FPs jest dość niski (tj. 15-25 FPS). Duże znaczenie jest także przy 25-35 FPS (gdzie ludzkie oko jescze może zobaczyć różnicę). Przy 40-50 FPS małe różnice procentowe mają dużo mniejsze znaczenie. Powyżej 50 FPS już porównanie nie powinno już mieć większego znaczenia, bo np. co za różnica czy mamy 75, czy 85 FPS? W obu przypadkach obraz jest w pełni płynny.


Kiedy mamy do czynienia z płynną grą? To zależy od gry i spostrzegawczości człowieka. Generalnie obraz jest płynny przy 24-25 klatkach na sekundę, a przy 30 jest super płynny. Jest jedno ale - taki obraz będzie płynny tylko w przypadku, gdy klatki będą generowane w podobnych odstępach czasowych.

Może się np. zdarzyć, że przez pół sekundy zostało wygenerwanych 20 klatek, a następne pół sekundy tylko 5. W ciągu całej sekundy daje to wynik 25 FPS, czyli generalnie płynny obraz, ale przecież przez całe pół skeundy mieliśmy wygenerowane tylko 5 klatek (co jest odpowiednikiem 10 FPS)! W takim przypadku przez chwilę obraz nie będzie płynny. Dlatego wiele osób mówi o płynności dopiero przy 30-40 FPS (wtedy nawet jak będzie spadek płynności to nie przekroczy on przyzwoitego poziomu).

Jednak problem nie jest tak oczywisty i każda osoba inaczej odbiera takie spadki. Dla mnie np. obraz przy 25-30 FPS jest bardzo płynny, a spadki do 20 FPS w ogóle mi nie przeszkadzają.



2% różnica miedzy kartami
FPS Karta X FPS Karta Y
(X -2%)
FPS Karta Y
(X +2%)
15 14,7 15,3
20 19,6 20,4
25 24,5 25,5
30 29,4 30,6
35 34,3 35,7
40 39,2 40,8
50 49 51


Jak widać 2% różnica to.... tak na prawdę żadna różnica. Przy 25 FPS karty X, karta Y będzie się różniła tylko o 0,5 FPS! A różnicę jednej klatki na sekundę zobaczymy dopiero przy 50 FPS-ach!


5% różnica miedzy kartami
FPS Karta X FPS Karta Y
(X -5%)
FPS Karta Y
(X +5%)
15 14,25 15,75
20 19 21
25 23,75 26,25
30 28,5 31,5
35 33,25 36,75
40 38 42
50 47,5 52,5


Jak widać 5% różnica też nie ma żadnego znaczenia. Przy 20 FPS karty X, karta Y będzie się różniła tylko o 1 FPS, co jest nie do zauważenia, a im mniejszy FPS tym różnica będzie mniejsza. Nawet przy 40 FPS zysk wydajności rzędu 5% nic nam nie da, bo 2 klatki więcej też nie będą dla nas zauważalne.



7% różnica miedzy kartami
FPS Karta X FPS Karta Y
(X -7%)
FPS Karta Y
(X +7%)
15 13,95 16,05
20 18,6 21,4
25 23,25 26,75
30 27,9 32,1
35 32,55 37,45
40 37,2 42,8
50 46,5 53,5


Różnica 7% ma już w jakimś stopniu większe znaczenie, bo już przy 15 FPS dla karty X, karta Y będzie miała np. 16 FPS (jedna klatka więcej przy 15 FPS może być zauważona, ale nie ma szczególnie dużego znaczenia). Przy 25-30 FPS różnica będzie wynosiła ok. 2 klatek na sekundę. Może się to wydawać sporo, ale to też nie będzie miało dużego przełożenia na płynność animacji w grze. Krótko mówiąc różnica wydajności rzędu 7% może mieć już jakieś minimalne znaczenie, ale w rzeczywistości tego nie dostrzeżemy.


10% różnica miedzy kartami
FPS Karta X FPS Karta Y
(X -10%)
FPS Karta Y
(X +10%)
15 13,5 16,5
20 18 22
25 22,5 27,5
30 27 33
35 31,5 38,5
40 36 44
50 45 55


Różnica wydajności na poziomie 10% będzie już bardziej widoczna, ale w dużej mierze zależy to od tego ile FPS ma porównywana karta graficzna. Np. Przy 20 FPS dodatkowe dwie klatki na pewno znacząco zwiększą płynność gry, ale już np. przy 30 FPS, kolejne 3 klatki wiele w tym temacie nie zmienią. Przy większych wartościach tym bardziej nie będzie to miało znaczenia.


15% różnica miedzy kartami
FPS Karta X FPS Karta Y
(X -15%)
FPS Karta Y
(X +15%)
15 12,75 17,25
20 17 23
25 21,25 28,75
30 25,5 34,5
35 29,75 40,25
40 34 46
50 42,5 57,5

15% zwiększenie wydajności dla FPS na poziomie 30 i niższym daje sporą różnicę, która na pewno zostanie dostrzeżona. Od 35 FPS w górę różnica ta też będzie znaczna, ale ze względu na ogólnie dużą liczbę klatek na sekundę, możemy tej różnicy nie zobaczyć. Mogę śmiało powiedzieć, że dopiero 15% różnica wydajności miedzy kartami będzie dla gracza znacząca i dla takiej różnicy warto już dopłacić trochę więcej.


PODSUMOWANIE

Podsumowując, różnicami wydajności do 5-7% nie należy się w ogóle przejmować. Przy różnicy do 5% można uznać, że obie karty mają tę samą wydajność. Różnica 10% FPS może już mieć znaczenie, ale nie należy się tym jakoś szczególnie przejmować - wszystko zależy od konkretnej gry i wartości FPS dla porównywanych kart (jeśli obie mają wysoki FPS to 10% różnica nie ma znaczenia). Moim zdaniem różnica, która jest warta wydania większych pieniędzy to dopiero 12-15% i więcej. Jeśli karta X jest sporo tańsza od karty Y, a słabsza tylko o 10% to zdecydowanie lepiej kupić kartę X.

Mam nadzieję, że udało mi się rozjaśnić wam trochę temat różnic wydajnościowych między kartami i, że nie które osoby przestaną się przejmować na forach kilkuprocentowymi zyskami wydajności.

2 komentarze: