Prawie
każdy wam powie, że na zintegrowanej karcie graficznej sobie nie
pogracie. Postanowiłem to sprawdzić - przetestowałem grafikę Radeon 4200
w 12 grach. Nie
zapomniałem też o sprawdzeniu karty po podkręceniu. Wyniki mile mnie
zaskoczyły - zachęcam do zapoznania się nimi.
P A R A M E T R Y T E C H N I C Z N E
Zacznę od krótkiej charakterystyki technicznej zintegrowanej karty:
GPU: 500 MHz ROP: 4, TMU: 4, 40 SPu
Pamięć: 1333 MHz 32-bit (SidePort), 5,2 GB/s
Wydajność wypełniania pikseli: 2000 MPix/s
Wydajność wypełniania tekseli: 2000 MPix/s
Wydajność geometryczna: 1125 MVTs/s
Obsługiwane standardy: DirectX 10.1, OpenGL 3.2
Jak
widać wartości nie są zbyt imponujące - tylko 40 jednostek SPu, 4 potoki
ROP, 4 jednostki TMU i dość niskie taktowanie rdzenia - 500 MHz. Jednak w
porównaniu z innymi integrami nie jest źle. Zobaczmy jak karta sprawdzi
się w testach Radeon
4200 montowany jest razem z chipsetem AMD 785G na płytach głównych.
Często na PCB obok chipsetu montowana jest pamięć SidePort - jest to po
prostu jedna kość pamięci (przez co ma tylko 32-bit) z reguły o
taktowaniu 1333 MHz. Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z
tej pamięci (pamięć operacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z
pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128 MB pojemności.
Płyty główne z Radonem 4200:
Asus AM3:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M, M4A785TD-M EVO, M4A785TD-V EVO, M4A785TD-V EVO/U3S6, M4A785T-M.
Asus AM2+:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M.
Gigabyte AM3:
GA-MA785GPM-UD2H, GA-MA785GPMT-UD2H, GA-MA785GT-UD3H, GA-MA785GMT-UD2H, GA-MA785GMT-US2H, GA-785GMT-USB3.
Gigabyte AM2+:
GA-MA785G-UD3H, GA-MA785GM-UD2H, GA-MA785GM-US2H.
ASRock AM3:
M3A785GXH/128M, M3A785GMH/128M, M3A785GM-LE/128M.
ASRock AM2+:
A785GXH/128M, A785GMH/128M
MSI AM3:
785G-E53, 785GM-E51
MSI AM2+:
785GT-E63, 785GTM-E45
DFI AM3:
LANPARTY 785G-M35 Blood Iron
BIOSTAR AM3:
TA785G3 HD, TA785G3+, TA785-A3, TA785G3, A785G3.
BIOSTAR AM2+:
TA785 A2+, TA785GE 128M, A785GE.
SAPPHIRE AM3:
PI-AM3RS785G.
Foxconn AM3:
A85GM, Cinema II Deluxe.
J&W AM2+:
MINIX-785G-SP128M.
ECS AM3:
A785GM-M.
Pokrewne zintegrowane karty graficzne (generalnie różniące się tylko zegarem rdzenia):
Radeon 3200, Radeon 3300, Radeon 4250, Radeon 4290.
Płyty główne z Radonem 4200:
Asus AM3:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M, M4A785TD-M EVO, M4A785TD-V EVO, M4A785TD-V EVO/U3S6, M4A785T-M.
Asus AM2+:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M.
Gigabyte AM3:
GA-MA785GPM-UD2H, GA-MA785GPMT-UD2H, GA-MA785GT-UD3H, GA-MA785GMT-UD2H, GA-MA785GMT-US2H, GA-785GMT-USB3.
Gigabyte AM2+:
GA-MA785G-UD3H, GA-MA785GM-UD2H, GA-MA785GM-US2H.
ASRock AM3:
M3A785GXH/128M, M3A785GMH/128M, M3A785GM-LE/128M.
ASRock AM2+:
A785GXH/128M, A785GMH/128M
MSI AM3:
785G-E53, 785GM-E51
MSI AM2+:
785GT-E63, 785GTM-E45
DFI AM3:
LANPARTY 785G-M35 Blood Iron
BIOSTAR AM3:
TA785G3 HD, TA785G3+, TA785-A3, TA785G3, A785G3.
BIOSTAR AM2+:
TA785 A2+, TA785GE 128M, A785GE.
SAPPHIRE AM3:
PI-AM3RS785G.
Foxconn AM3:
A85GM, Cinema II Deluxe.
J&W AM2+:
MINIX-785G-SP128M.
ECS AM3:
A785GM-M.
Pokrewne zintegrowane karty graficzne (generalnie różniące się tylko zegarem rdzenia):
Radeon 3200, Radeon 3300, Radeon 4250, Radeon 4290.
K O N F I G U R A C J A T E S T O W A
Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej konfiguracji sprzętowej:
Procesor
|
AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 2.9 GHz
|
Chłodzenie
|
Scythe Mugen 2
|
Płyta główna
|
Asus M4A785TD-V EVO
|
Pamięć RAM
|
Goodram 2x2GB 1333MHz 9-9-9-24
|
Karta graficzna
|
ATI Radeon HD 4200
|
Dysk Twardy
|
2x Samsung F3 500GB RAID 0
|
Napęd optyczny
|
LG DVD+-RW 20x DL LightScribe
|
Obudowa
|
Sharkoon Rebel 12
|
Zasilacz
|
Corsair TX750EU
|
karta dźwiękowa
|
Auzentech X-Fi Prelude 7.1 Gold
|
Inne
|
Kontroler Obrotów Scythe Kaze-Q 3.5"+USB, wentylatory: 4x140mm,1x120mm
|
Zainstalowany był system Windows 7 64-bit i sterowniki karty graficznej ATI w wersji 10.3.
Ustawienia karty w testach:
Taktowania karty bez OC: 500 MHz rdzeń, 1333 MHz SidePort, 256 MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24
Taktowania karty po OC: 1006 MHz rdzeń, 1408 MHz SidePort, 256 MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24
Taktowania karty po OC: 1006 MHz rdzeń, 1408 MHz SidePort, 256 MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24
T E S T Y
Tak
jak wspomniałem na początku sprawdziłem wydajność karty w 12 grach. W
każdej sprawdziłem ilość kaletek na sekundę (FPS) za pomocą programu Fraps.
Dodatkowo w kilku grach podałem wyniki z benchmarków wbudowanych w grę. Zacznę od
starszych gier, a na deser podam te najbardziej wymagające :)
Do testów użyłem wbudowanego w Painkillera benchmarka C5L2 oraz przeszedłem początek gry Battle of Hell - przed sierocińcem. Jest to najbardziej wymagająca cześć gry z uwagi na dużą ilość wody, mgłę i mnóstwo efektów cząsteczkowych. W pozostałych lokacjach gra będzie chodzić o wiele płynniej.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Multisamling: 6x
PREY, gra oparta na
silniku z Dooma 3, wygląda do dzisiaj bardzo dobrze i sprawia wiele
frajdy. Do sprawdzenia wydajności użyłem lokacji z 3/4 gry, gdzie jest
dość dynamiczna akcja i dużo przeciwników na w miarę otwartym terenie
(mapa "Twarzą w twarz z wrogiem"). Wersja gry to 1.3.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
W grze F.E.A.R. użyłem wbudowanego benchmarka oraz przeszedłem pewien
początkowy fragment gry, gdzie jest strzelanina w magazynie z dwoma
oponentami i poza nim z kilkoma przeciwnikami. Wersja gry to 1.07.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Filtrowanie anizotropowe: 8x
Soft shadows: OFF
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Filtrowanie anizotropowe: 8x
Soft shadows: OFF
Pomiar FPS odbył się na sprincie w kanionie (cała trasa). Mimo, że Need For Speed Carbon ma już swój wiek wciąż wygląda bardzo dobrze.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
W Heroes of Might and Magic test
przeprowadzony był na pojedynczej mapie - Łzy Osira. Najpierw wszedłem
do zamku, wybudowałem jeden budynek, a następnie szedłem na przód przez
dwie tury. Kamera była ustawiona z góry pod małym kątem.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 2x
Detale: MAX
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 2x
Trzecia
odsłona Gothica okazała się bardzo wymagająca dla naszych komputerów, a
grafika do dzisiaj wygląda bardzo dobrze (jeden z lepiej wyglądających
RPGów). Test odbywał się na samym początku gry - kółko dookoła
miasteczka (gdzie jest bitwa z orkami), potem bieg na plażę i na koniec
udanie się do lasu. Wersja gry to 1.7.
Z uwagi na fakt, że nawet na Core i99, 128GB RAM i GTX780 SLI gra będzie przycinać co 40-70 sekund (przez doczytywanie z dysku) minimalna ilość FPS była testowana inaczej - tutaj przebiegłem się tylko dookoła miasteczka, gdzie toczy się pierwsza bitwa, a na koniec stanąłem przed bramą i patrzyłem się w kierunku lasu. Gdybym mierzył min. FPS w pełnym teście to zawsze miałby wartość 0.
Z uwagi na fakt, że nawet na Core i99, 128GB RAM i GTX780 SLI gra będzie przycinać co 40-70 sekund (przez doczytywanie z dysku) minimalna ilość FPS była testowana inaczej - tutaj przebiegłem się tylko dookoła miasteczka, gdzie toczy się pierwsza bitwa, a na koniec stanąłem przed bramą i patrzyłem się w kierunku lasu. Gdybym mierzył min. FPS w pełnym teście to zawsze miałby wartość 0.
Ustawienia:
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Pomiar
wykonany był na początku gry Neverwinter Nights 2 - po wyjściu z chaty, gdy zaczyna się najazd bandytów. Przeszedłem się po
całym terenie, gdzie na prawdę sporo się dzieje - jest masa stworów,
czarów, jest woda i płomienie.
Ustawienia:
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Jakość cieni: NISKA
Normalnie mapowany teren: WŁĄCZONE
Cienie oświetlenia punktowego: WYŁĄCZONE
Odległość horyzontu: 195/300
Rozdzielczość tekstur: ŚREDNIA
Rozmiar mapy cieni: 512
Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko): 1024
Efeky poświaty: WŁĄCZONE
Odbicia na wodzie: WYŁĄCZONE
Źródła światła na członkach drużyny: WYŁĄCZONE
Filtrowanie pomniejszonych tekstur: ANIZOTROPIC
Filtrowanie skalowania: LINEAR
Maksymalna anizotropia tekstur: NISKA
Załamanie obrazu na wodzie: WYŁĄCZONE
Rozdzielczość: 1024x768
Antyaliasing: 0x
Jakość cieni: NISKA
Normalnie mapowany teren: WŁĄCZONE
Cienie oświetlenia punktowego: WYŁĄCZONE
Odległość horyzontu: 195/300
Rozdzielczość tekstur: ŚREDNIA
Rozmiar mapy cieni: 512
Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko): 1024
Efeky poświaty: WŁĄCZONE
Odbicia na wodzie: WYŁĄCZONE
Źródła światła na członkach drużyny: WYŁĄCZONE
Filtrowanie pomniejszonych tekstur: ANIZOTROPIC
Filtrowanie skalowania: LINEAR
Maksymalna anizotropia tekstur: NISKA
Załamanie obrazu na wodzie: WYŁĄCZONE
Unreal Tournament 3 słynie ze świetniej optymalizacji, ale jak się zachowa na zintegrowanej
karcie? Pomiar FPS zrobiłem na mapie Brama, przechodząc w podobny
sposób z każdej z trzech podlokacji w trybie deathmatch.
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
Akceleracja fizyki: OFF
Zobaczymy,
czy nawet Wolfenstein, który miał całkiem niedawno premierę, będzie płynnie
chodzić na integrze AMD. Test był przeprowadzony na początku gry - przeszedłem przez komnatę z płomieniami, potem przez schody gdzie zastrzeliłem
dwóch przeciwników (był tam "wybuch grawitacyjny"), następnie poszedłem do
dużego holu, gdzie też był grawitacyjny wybuch i sporo przeciwników.
Ustawienia:
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 800x600
Filtrowanie anizotropowe: NISKIE
Antyaliasing: 0x
Cienie: ŚREDNIE
Przetwarzanie: WYSOKIE
Szczegółowe tekstury: WŁĄCZONE
Refleksy: WYŁĄCZONE
Detale: WYSOKIE
Rozdzielczość: 800x600
Filtrowanie anizotropowe: NISKIE
Antyaliasing: 0x
Cienie: ŚREDNIE
Przetwarzanie: WYSOKIE
Szczegółowe tekstury: WŁĄCZONE
Refleksy: WYŁĄCZONE
Test
został wykonany na 1. wyścigu w grze, pomiar robiony był na jednym
okrążeniu. Jest to bardzo wymagająca gra i nie spodziewałem się, że Colin McRae Dirt
będzie tak dobrze chodzić na HD 4200 :) Z resztą zobaczcie sami:
Ustawienia:
Detale: MAX
Rozdzielczość: 800x600
Multisampling: 2x
Wind effects: OFF
Shadows: MEDIUM
Crowd: MEDIUM
Mirrors: ON
Foliage: MEDIUM
Drier Models: MEDIUM
Trees: MEDIUM
Reflections: MEDIUM
Motion Blur: ON
Skid Marks: ON
Detale: MAX
Rozdzielczość: 800x600
Multisampling: 2x
Wind effects: OFF
Shadows: MEDIUM
Crowd: MEDIUM
Mirrors: ON
Foliage: MEDIUM
Drier Models: MEDIUM
Trees: MEDIUM
Reflections: MEDIUM
Motion Blur: ON
Skid Marks: ON
Przyszła
pora na najbardziej wymagające sprzętowo gry. Far Cry 2 sprawia problemy
wielu pecetom. Jak się za chwilę okaże nawet ta gra nie robi wrażenia
zintegrowanej karcie :) Test wykonany był na początku gry podczas
strzelaniny w miasteczku.
Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Crysis
to gra legenda - na najwyższych ustawieniach graficznych nawet
dzisiejsze karty mają nie lada problem. Ku mojemu zdziwieniu na 4200
również można płynnie ograć :) W tej grze sprawdziłem dwa tryby
graficzne - LOW oraz MEDIUM. Oba uruchomione były w trybie DX9. Pomiar
odbywał się na początku gry - szedłem między skałami, potem wyszedłem na
plażę (rozglądając się na boki), podszedłem do kilku przeciwników,
jednocześnie do nich strzelając. Zakończyłem na rozglądaniu się przy
odpalonej na plaży flarze i strzelaniem do wody.
Dodatkowo dorzuciłem wyniki z HOC Crysis Benchmark. Jak widać FPS w grze będzie nieco niższy niż w benchmarku.
Dodatkowo dorzuciłem wyniki z HOC Crysis Benchmark. Jak widać FPS w grze będzie nieco niższy niż w benchmarku.
Ustawienia:
Detale: LOW
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Detale: LOW
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9
P O D S U M O W A N I E
Jak się okazało na dobrej zintegrowanej karcie można zagrać w dużą liczbę gier, nawet w nowsze tytuły. W każdą testowaną przeze mnie grę można pograć płynnie bez przycięć - wszystko zależy od ustawień. Po podkręceniu płynność rozgrywki drastycznie rośnie i można bez problemu pograć nawet w Crysis czy Far Cry 2 na średnich detalach.
Z kartami Radeon HD 4250 i 4270 sytuacja wygląda podobnie, tylko mają one wyższą częstotliwość bazową rdzenia graficznego, samo OC jest na zbliżonym poziomie. Natomiast jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania zintegrowanych kart graficznych sytuacja wygląda o wiele lepiej. Obecne układy wbudowane w APU firmy AMD są dużo wydajniejsze.
p.s. Niech tylko
ktoś teraz napisze, że integra nie nadaje się do gier ;)
Zachęcam wszystkich do podzielenia się osiągami Radeona 42XX także w innych grach :)
Super! Taka pewnego rodzaju odskocznia od najnowszych GPU. Pisz dalej! Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń