29 marca 2012

W co pogramy na Radeonie HD 4200? Sprawdź!

Prawie każdy wam powie, że na zintegrowanej karcie graficznej sobie nie pogracie. Postanowiłem to sprawdzić - przetestowałem grafikę Radeon 4200 w 12 grach. Nie zapomniałem też o sprawdzeniu karty po podkręceniu. Wyniki mile mnie zaskoczyły - zachęcam do zapoznania się nimi.


P A R A M E T R Y     T E C H N I C Z N E

Zacznę od krótkiej charakterystyki technicznej zintegrowanej karty:


GPU: 500 MHz ROP: 4, TMU: 4, 40 SPu
Pamięć: 1333 MHz 32-bit (SidePort), 5,2 GB/s
Wydajność wypełniania pikseli: 2000 MPix/s
Wydajność wypełniania tekseli: 2000 MPix/s
Wydajność geometryczna: 1125 MVTs/s
Obsługiwane standardy: DirectX 10.1, OpenGL 3.2


Jak widać wartości nie są zbyt imponujące - tylko 40 jednostek SPu, 4 potoki ROP, 4 jednostki TMU i dość niskie taktowanie rdzenia - 500 MHz. Jednak w porównaniu z innymi integrami nie jest źle. Zobaczmy jak karta sprawdzi się w testach Radeon 4200 montowany jest razem z chipsetem AMD 785G na płytach głównych. Często na PCB obok chipsetu montowana jest pamięć SidePort - jest to po prostu jedna kość pamięci (przez co ma tylko 32-bit) z reguły o taktowaniu 1333 MHz. Użytkownik ma wtedy wybór czy chce korzystać tylko z tej pamięci (pamięć operacyjna jest wtedy nietknięta), czy również z pamięci RAM. Standardowo SidePort ma 128 MB pojemności.



Płyty główne z Radonem 4200:


Asus AM3:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M, M4A785TD-M EVO, M4A785TD-V EVO, M4A785TD-V EVO/U3S6, M4A785T-M.

Asus AM2+:
M4A785D-M PRO, M4A785G HTPC, M4A785G HTPC/RC, M4A785-M.


Gigabyte AM3:
GA-MA785GPM-UD2H, GA-MA785GPMT-UD2H, GA-MA785GT-UD3H, GA-MA785GMT-UD2H, GA-MA785GMT-US2H, GA-785GMT-USB3.

Gigabyte AM2+:
GA-MA785G-UD3H, GA-MA785GM-UD2H, GA-MA785GM-US2H.


ASRock AM3:
M3A785GXH/128M, M3A785GMH/128M, M3A785GM-LE/128M.

ASRock AM2+:
A785GXH/128M, A785GMH/128M


MSI AM3:
785G-E53, 785GM-E51

MSI AM2+:
785GT-E63, 785GTM-E45


DFI AM3:
LANPARTY
785G-M35 Blood Iron


BIOSTAR AM3:
TA785G3 HD, TA785G3+, TA785-A3, TA785G3, A785G3.

BIOSTAR AM2+:
TA785 A2+, TA785GE 128M, A785GE.


SAPPHIRE AM3:
PI-AM3RS785G.


Foxconn AM3:
A85GM, Cinema II Deluxe.


J&W AM2+:
MINIX-785G-SP128M.


ECS AM3:
A785GM-M
.






Pokrewne zintegrowane karty graficzne (generalnie różniące się tylko zegarem rdzenia):

Radeon 3200, Radeon 3300, Radeon 4250, Radeon 4290.




K O N F I G U R A C J A    T E S T O W A

Wszystkie testy zostały przeprowadzone na następującej konfiguracji sprzętowej:


Procesor
AMD Athlon II X3 435 @ Phenom II X4 2.9 GHz
Chłodzenie
Scythe Mugen 2
Płyta główna
Asus M4A785TD-V EVO
Pamięć RAM
Goodram 2x2GB 1333MHz 9-9-9-24
Karta graficzna
ATI Radeon HD 4200
Dysk Twardy
2x Samsung F3 500GB RAID 0
Napęd optyczny
LG DVD+-RW 20x DL LightScribe
Obudowa
Sharkoon Rebel 12
Zasilacz
Corsair TX750EU
karta dźwiękowa
Auzentech X-Fi Prelude 7.1 Gold
Inne
Kontroler Obrotów Scythe Kaze-Q 3.5"+USB, wentylatory: 4x140mm,1x120mm


Zainstalowany był system Windows 7 64-bit i sterowniki karty graficznej ATI w wersji 10.3.


Ustawienia karty w testach:

Taktowania karty bez OC: 500 MHz rdzeń, 1333 MHz SidePort, 256 MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24

Taktowania karty po OC: 1006 MHz rdzeń, 1408 MHz SidePort, 256 MB przydzielonej pamięci operacyjnej 1333 MHz 9-9-9-24



T E S T Y

Tak jak wspomniałem na początku sprawdziłem wydajność karty w 12 grach. W każdej sprawdziłem ilość kaletek na sekundę (FPS) za pomocą programu Fraps. Dodatkowo w kilku grach podałem wyniki z benchmarków wbudowanych w grę. Zacznę od starszych gier, a na deser podam te najbardziej wymagające :)







Do testów użyłem wbudowanego w Painkillera benchmarka C5L2 oraz przeszedłem początek gry  Battle of Hell - przed sierocińcem. Jest to najbardziej wymagająca cześć gry z uwagi na dużą ilość wody, mgłę i mnóstwo efektów cząsteczkowych. W  pozostałych lokacjach gra będzie chodzić o wiele płynniej.

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Multisamling:
6x









PREY, gra oparta na silniku z Dooma 3, wygląda do dzisiaj bardzo dobrze i sprawia wiele frajdy. Do sprawdzenia wydajności użyłem lokacji z 3/4 gry, gdzie jest dość dynamiczna akcja i dużo przeciwników na w miarę otwartym terenie (mapa "Twarzą w twarz z wrogiem"). Wersja gry to 1.3.


Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x





W grze F.E.A.R. użyłem wbudowanego benchmarka oraz przeszedłem pewien początkowy fragment gry, gdzie jest strzelanina w magazynie z dwoma oponentami i poza nim z kilkoma przeciwnikami. Wersja gry to 1.07.


Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x
Filtrowanie anizotropowe: 8x
Soft shadows:
OFF









Pomiar FPS odbył się na sprincie w kanionie (cała trasa). Mimo, że Need For Speed Carbon ma już swój wiek wciąż wygląda bardzo dobrze.

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x






W Heroes of Might and Magic test przeprowadzony był na pojedynczej mapie - Łzy Osira. Najpierw wszedłem do zamku, wybudowałem jeden  budynek, a następnie szedłem na przód przez dwie tury. Kamera była ustawiona z góry pod małym kątem.

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
2x




Trzecia odsłona Gothica okazała się bardzo wymagająca dla naszych komputerów, a grafika do dzisiaj wygląda bardzo dobrze (jeden z lepiej wyglądających RPGów). Test odbywał się na samym początku gry - kółko dookoła miasteczka (gdzie jest bitwa z orkami), potem bieg na plażę i na koniec  udanie się do lasu. Wersja gry to 1.7.

Z uwagi na fakt, że nawet na Core i99, 128GB RAM i GTX780 SLI gra będzie przycinać co 40-70 sekund (przez doczytywanie z dysku) minimalna ilość FPS była testowana inaczej - tutaj przebiegłem się tylko dookoła miasteczka, gdzie toczy się pierwsza bitwa, a na koniec stanąłem przed bramą i patrzyłem się w kierunku lasu. Gdybym mierzył min. FPS w pełnym teście to zawsze miałby wartość 0.

Ustawienia:
Detale:
WYSOKIE
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x




Pomiar wykonany był na początku gry Neverwinter Nights 2 - po wyjściu z chaty, gdy zaczyna się najazd bandytów. Przeszedłem się po całym terenie, gdzie na prawdę sporo się dzieje - jest masa stworów, czarów, jest woda i płomienie.

Ustawienia:
Rozdzielczość:
1024x768
Antyaliasing:
0x
Jakość cieni: NISKA
Normalnie mapowany teren: WŁĄCZONE
Cienie oświetlenia punktowego: WYŁĄCZONE
Odległość horyzontu:
195/300
Rozdzielczość tekstur: ŚREDNIA
Rozmiar mapy cieni: 512
Rozmiar ceini otoczenia (blisko): 1024
Rozmiar ceini otoczenia (daleko):
1024
Efeky poświaty:
WŁĄCZONE
Odbicia na wodzie: WYŁĄCZONE
Źródła światła na członkach drużyny:
WYŁĄCZONE
Filtrowanie pomniejszonych tekstur: ANIZOTROPIC
Filtrowanie skalowania:
LINEAR
Maksymalna anizotropia tekstur:
NISKA
Załamanie obrazu na wodzie:
WYŁĄCZONE







Unreal Tournament 3 słynie ze świetniej optymalizacji, ale jak się zachowa na zintegrowanej karcie? Pomiar FPS zrobiłem na mapie Brama, przechodząc w podobny sposób z każdej z trzech podlokacji w trybie deathmatch.


Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
Akceleracja fizyki:
OFF







Zobaczymy, czy nawet Wolfenstein, który miał całkiem niedawno premierę, będzie płynnie chodzić na integrze AMD. Test był przeprowadzony na początku gry - przeszedłem przez komnatę z płomieniami, potem przez schody gdzie zastrzeliłem dwóch przeciwników (był tam "wybuch grawitacyjny"), następnie poszedłem do dużego holu, gdzie też był grawitacyjny wybuch i sporo przeciwników.
 

Ustawienia:
Detale:
WYSOKIE
Rozdzielczość:
800x600
Filtrowanie anizotropowe:
NISKIE
Antyaliasing:
0x
Cienie:
ŚREDNIE
Przetwarzanie:
WYSOKIE
Szczegółowe tekstury:
WŁĄCZONE
Refleksy:
WYŁĄCZONE






Test został wykonany na 1. wyścigu w grze, pomiar robiony był na jednym okrążeniu. Jest to bardzo wymagająca gra i nie spodziewałem się, że Colin McRae Dirt będzie tak dobrze chodzić na HD 4200 :) Z resztą zobaczcie sami:

Ustawienia:
Detale:
MAX
Rozdzielczość:
800x600
Multisampling:
2x
Wind effects:
OFF
Shadows: MEDIUM
Crowd:
MEDIUM
Mirrors: ON
Foliage: MEDIUM
Drier Models: MEDIUM
Trees: MEDIUM
Reflections:
MEDIUM
Motion Blur:
ON
Skid Marks: ON





Przyszła pora na najbardziej wymagające sprzętowo gry. Far Cry 2 sprawia problemy wielu pecetom. Jak się za chwilę okaże nawet ta gra nie robi wrażenia zintegrowanej karcie :) Test wykonany był na początku gry podczas strzelaniny w miasteczku.

Ustawienia:
Detale:
MEDIUM
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
DirectX:
9






Crysis to gra legenda - na najwyższych ustawieniach graficznych nawet dzisiejsze karty mają nie lada problem. Ku mojemu zdziwieniu na 4200 również można płynnie ograć :) W tej grze sprawdziłem dwa tryby graficzne - LOW oraz MEDIUM. Oba uruchomione były w trybie DX9. Pomiar odbywał się na początku gry - szedłem między skałami, potem wyszedłem na plażę (rozglądając się na boki), podszedłem do kilku przeciwników, jednocześnie do nich strzelając. Zakończyłem na rozglądaniu się przy odpalonej na plaży flarze i strzelaniem do wody.

Dodatkowo dorzuciłem wyniki z HOC Crysis Benchmark. Jak widać FPS w grze będzie nieco niższy niż w benchmarku.

Ustawienia:
Detale:
LOW
Rozdzielczość:
800x600
Antyaliasing:
0x
DirectX:
9



Ustawienia:
Detale: MEDIUM
Rozdzielczość: 800x600
Antyaliasing: 0x
DirectX: 9






P O D S U M O W A N I E 


Jak się okazało na dobrej zintegrowanej karcie można zagrać w dużą liczbę gier, nawet w nowsze tytuły. W każdą testowaną przeze mnie grę można pograć płynnie bez przycięć - wszystko zależy od ustawień. Po podkręceniu płynność rozgrywki drastycznie rośnie i można bez problemu pograć nawet w Crysis czy Far Cry 2 na średnich detalach.

Z kartami Radeon HD 4250 i 4270 sytuacja wygląda podobnie, tylko mają one wyższą częstotliwość bazową rdzenia graficznego, samo OC jest na zbliżonym poziomie. Natomiast jeśli chodzi o najnowsze rozwiązania zintegrowanych kart graficznych sytuacja wygląda o wiele lepiej. Obecne układy wbudowane w APU firmy AMD są dużo wydajniejsze.


p.s. Niech tylko ktoś teraz napisze, że integra nie nadaje się do gier ;)




Zachęcam wszystkich do podzielenia się osiągami Radeona 42XX także w innych grach :)

1 komentarz:

  1. Super! Taka pewnego rodzaju odskocznia od najnowszych GPU. Pisz dalej! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń